Inaktivitet = Ångest

Idag så finns det gott om oro. Mörka tankar som för dig till platser inom dig själv där du får det väldigt svårt att vara positiv. Logiken tar över, hjärnan arbetar ensam och med enbart det praktiska och livlösa är det lätt att du faller ner i vad som många känner till vid namn ångest.

Ångest är extremt vanligt idag. Vi oroar oss och spinner vidare på ”sämsta scenarion”. Att kontra med ”ryck upp dig, tänk positivt” är en snäll tanke men det hjälper tyvärr inte när hjärnan är i full gång med att måla upp en dyster framtid. Det kan vara svårt att sätta sig in i och förstå om du själv inte varit där förr. När ångest infinner sig så är det väldigt vanligt att man stirrar sig blind på just den symptomen och söker en omedelbar lösning istället för att kolla hur resten av kroppen mår och hur ditt liv ser ut, hur dina dagar är planerade.

Den här ångesten kan skapas på flera olika sätt. En av deltagarna på Biggest Loser berättade för mig att hans ångest ger honom andnöd och att han då kan ansluta till ångesten från bakvägen också. Det han menade var att om han får andnöd, i det här fallet via träning, så tillkommer ångesten som en andra beståndsdel då själva andnöden är förankrad i just ångest.

Det kan vara musik, platser, känslor, lukt – ja i princip vad som helst som startar detta.

HITTA DIN VENTIL OCH BOTA ÅNGESTEN

Vi är väldigt styrda av våra tillstånd som ofta uppstår genom obalanser i vår kropp. Hormoner i olika nivåer skapar humörsvängningar, tårar men såklart även lycka. Ett rejält dopaminpåslag kan skingra de grövsta moln och vända din dag helt och hållet. Det handlar om att hitta din ventil som skapar den här fina harmoniska balansen inom dig. Den balansen underlättar din egen sortering av känslor och gör det betydligt enklare att tänka positivt och behålla din kreativitet samt ditt driv.

En väldigt vanlig ventil som många ofta inte inser vikten bakom är just träning… Hård träning… Träning som försätter dig i situationer där du näst intill måste kämpa för att hålla dig på benen. Träning som skapar värk i revbenen av de stora andetagen du måste ta. Träning som lämnar skavsår i halsen när du kämpat för att överleva dina sista backintervaller. Dina darrande ben efter det 10e setet där du lämnade allt på golvet där i gymmet. Det där episka träningspasset där inget kunde distrahera dig och du var i total trans inför dina utmaningar.

De stunderna är en fantastisk ventil. En av de bästa ventilerna är att just röra på dig och tömma dig själv på den där djuriska energin. Den där energin som inte går att hantera på något annat sätt är just samma sak som gör dig rastlös, orolig och som sen i sin tur övergår i just ångest. Din hjärna kommer översätta det till att du är lat, oproduktiv och oföretagsam.

Att vara besviken över sig själv är otroligt destruktivt men det har en så enkel lösning. Den är enkel, faktiskt, men väldigt ansträngande. Det är ENKELT att sticka ut och springa men det kan vara väldigt jobbigt. Det är ENKELT att knyta på sig skorna och kliva ut i löpspåret men din hjärna tänker omedelbart på det jobbiga och det är här du måste låta ditt hjärta styra. Hjärtat som lever i nuet och vet hur bra detta är för dig. Aldrig Vila

Träning är så mycket mer än vad rubrikerna och tidningarna försöker säga dig. Det finns så mycket mer att hämta än vad alla PR-kampanjer och youtubeklipp vill berätta. Att springa, lyfta, hoppa och klättra behöver absolut inte enbart handla om hur man snabbast får resultat eller hur man blir bättre/bäst. Det kan och är till väldigt stor del ett behov vi har som människor. Behovet att röra på oss, känna att vi lever och släppa loss det där djuret inom oss.

En tiger i en bur är inte lycklig.

AV OUT

PWO SNACK: Ställ dina frågor i kommentarsfältet så svarar jag på dem i morgondagens PWOsnack. Här har du förra PWOsnacket: