Bänkpressguden Josef Eriksson Gästar PWO Snack

Igår la jag mig i bänkpressen och hade 160kg på stången. Den bokstavligt talat FLÖG upp och jag blev så JÄVLA glad. Mitt förra 160 lyft var för 4 år sen och röven stod högt och lyftet var darrigt. Sen hade jag ett lika fult lyft i USA som man helst inte skryter om liksom. Det här var så fint, så lugnt och så tryggt och jag har en kille att tacka för detta. Han heter Josef Eriksson och han är stark.

rejsing

Josef är också väldigt fin och snäll och fylld med åsikter. Han är väldigt ung och stark och störig för oss svaga. Jag tänkte jag skulle ringa upp Josef nu i ett kommande PWO-snack och snacka just om hans otroliga talang inom styrkelyft men vi lämnar även helt öppet till andra frågor.

rejsing2

De här frågorna kommer i sann PWO-snacks-anda såklart från er tittare/läsare/följare. Det är väldigt enkelt… Du ställer frågorna i kommentarsfältet här nedan så sköter jag resten.

Jag vill avsluta inlägget med Josef Eriksson 23 år gammal, 93kg tung och med 240kg på stången i en öde lokal. Det här lyftet lämnade Josef helt förstörd och han tog sig inte upp från bänken förrän efter ca 5 minuter. Det här vill jag verkligen veta allt om. Vad säger du?

240 kg / 529 lbs @ 96kg / 211lbs Not a competition lift ! …. Bland det dummaste jag gjort i mitt liv… la ut ett klipp nyss där jag trodde jag lyft 240 kg men efter plockat av stången lagt ut klippet och kolla på de upptäcker jag det bara är 230… räknat fel någonstanns i processen vilket förklarar säkert varför det gick så bra…… jag la där efter på 240 kg på stången igen av REN FÅFÄNGA TILL SOCIALA MEDIER för jag gjort fel. Slängde på dom vikter jag kom över innan jag skulle lyfta kontroll räknade jag, satt på 250… av med 20or på med 15 ytterst. Drar på handledslindor som lite ”extra”, in i en otillfredsställande sinnesstämning och grisar upp lyftet. Blir sedan liggande på bänken flera minuter för jag helt enkelt inte kan resa mig. Kroppen svarar bara inte, aldrig tagit i så mycket i hela mitt liv och är nog inte tänkt man ska de heller. Efter kanske 5 minuter kommer jag upp och stänger av kameran sen blir liggande på golvet i 20 min innan jag orkar röra mig. Fortfarande skakig och en obehaglig känsla … skulle nöjt mig med 230 …

Ett filmklipp publicerat av Josef eriksson aka rejsingbil (@josef_eriksson)

Här nedan har du senaste PWO-snacket. Där snackar jag om hur du kan hitta motivationen till din egna träning:

 

AV OUT!

  • Rasmus Walldoff

    Tjena Micke och Josef! Jag vill få en starkare nacke samt trapezius för rugbyn (träningarna räcker inte till). Har ni några tips på övningar och i vilken större muskelgrupp jag bör kombinera det med?? Samt undrar jag vilket märke som är din favorit för träningskläder? (förutom ert egna då såklart 😉 )

  • Lukas Andersson

    Varför bytte du Josef från det legendariska namnet rejsingbil på instagram till ditt riktiga istället?

  • Ebbe Cool

    Tjenixen Micke!

    Köpte Whey med smak av Chai av er precis när den kom ut, dock tycker jag att den i princip endast smakar kardemumma. Såg att ni uppdaterat den, hur stor är förändringen och vad har ni gjort med smaken i uppdateringen?

    Är nöjd med alla era andra produkter!

    PS. Gateway NOVA slår allt och alla, outstanding!

    Med många coola hälsningar Ebbe Nyström.

  • Alex Ludwig Domenico Borghesi

    Hej hej!
    Tack för allt du gör Micke, du är en enorm inspiration och jag kör på alla dina produkter och älskar dom!

    En snabb bänkfråga först, jag har mina handleder böjda när jag bänkar, är detta dåligt på något vis? Jag får ej ont men tänkte om det påverkar hur min styrka utvecklas i bänken.

    Sen undrar jag även om varför såkallad Pump är bra under ett träningspass? Påverkar det så att man tar till sig träningen bättre eller är det mest för att det är skönt som man vill ha en stor pump. Kanske blev rörigt, hoppad du förstod frågan.

    Kram Alex (tack även för terapisnacket inne på streamen om du minns, tog ett snack med tjejen över det du sa och det hjälpte)

  • David Pettersson

    Hej! Har du hunnit se något av Kalle Zachari Wahlströms program ”Gympaläraren”? Och har bestämt att när jag blir vuxen ska jag bli precis som Kalle! Sjukt karismatisk och härlig människa!

    Nu till frågan: Undrar kring din/er relation till skolgymnastiken? Och ifall den hade någon inverkan på hur du/ni approachade träningen efter skoltiden?

    Tack för allt! <3

    Mvh Davidsan

  • Martin

    Tjena grabbar!
    Tänkte höra med er om tips på hur man kan göra för att bänka mer, har stannat på 40kg och vill komma till dom högre siffrorna.

    Och till dig Micke så vill jag tacka för grymma produkter, Nova + Gateway har fått en kille på 2m att känna sig som Hulken på gymmet, pumpen blir brutal och man orkar köra hårt passet igenom!

  • Daniel

    tjenare Josef och Micke! Vad är era åsikter om decline pressar? tänker på både decline hantelpress och med stång. Har sett ex. Arne Lundell göra det i en video på tyngres youtubekanal. Tänker ur ett bodybuilding perspektiv och fokus på att bygga volym på bröstet. Bra eller Anus?

  • Peter Wåhlén

    Hej Mikael,
    Ett par dagar i veckan kör jag tung styrka och sedan efter det högintensiv cardio, hur gör jag då med bcaa, skall jag köra en extra dos under cardion?
    Sedan finns även en fundering ang fusion core, provade den förra året och fick ett riktigt bra resultat under den månaden… Vad är hemligheten och varför funkar den?
    Tack för allt ni gör och all credd till att ni har jordens bästa smaker på era produkter! Och ja, Nova och Gateway ihop sitter som en smäck…

  • John Truong

    Tjena Micke! Tack för helt underbara pwo snack. Vad anser du om Kreatin under diet? Är otroligt sugen på en gateway/Nova combo. Men kanske bara få hålla mig till novan under diet.

    Ha de gött!

  • Felicia

    Halloj Micke! 17-årig tjej från Norrland här. Tränar på gym 4 gånger i veckan och spelar innebandy en dag. Vill bygga mer muskler, men vill samtidigt inte lägga på mig mer fett utan tvärtom. Dock vet jag inte riktigt om det är optimalt för mig i så ung ålder att deffa.

    Vad tycker och tror du/ni? Vill minska i fett och öka i muskler – är jag för ung för detta? Bör jag äta mindre i min unga ålder?

  • Simon

    Hej! Fortsättning på mina problem med kreatin och dålig hy. Jag har testat rent kreatin men inte sedan jag fick extremt dålig hy. Då visste jag inte var det var, men efter att jag sedan provat diverse produkter som innehåller kreatin. T.ex. Regenerate och gateway m.fl.(och hyn blev återigen dålig.) Vad kan det bero på? Jag undrar också om ni kommer att släppa en recovery produkt utan både koffein och kreatin?

    //Simon

  • Albin Petersson

    Tja,
    har en fråga ang bänk press tävling, när man ser tex en bänkpress
    tävling så ser dt ut som att många int gör ”riktiga” utan har en extrem
    svank och bara typ för stången 5cm från start till bröst och upp igen,
    är int dt lite fusk? Känns lite så tycker jag iaf, vad tycker ni?

  • benet

    Tjenare grabbar!

    Något tips på hur man tar sig vidare i bänkpressen när man har stått och stampat på samma vikt i flera månader? Tränar runt 5-6 gånger i veckan, målet är att ha en bra allround-fysik. Har tränat i fem-sex år, och alltid gått framåt i bänken genom att växla mellan tyngre och lättare perioder. Men för tillfället står jag stilla, tips på upplägg eller bra scheman?

    Tack för grymt bra produkter och skönt snack!

    //Benjamin

  • Isak591

    Tjena mannen till att börja med så tycker jag att du gör väldigt bra videos 🙂

    Jag är 16 år och tränar alla 5-6 dagar i veckan och skulle vilja använda kosttillskott men mina föräldrar hindrar mig eftersom de säger att det inte är bra grejer i tillskott och att det är farligt för mig och att det kan framkalla cancer vilket jag inte tror på direkt. De går direkt in på att man inte blir större av tillskott men jag säger att det inte är därför jag vill använda utan att jag vill att mina muskler ska må bra samt att kunna återhämta sig utav tillskotten eller ladda upp inför ett träningspass men det lär ju aldrig hända. Skulle du kunna förklara för dem att det inte inte är dåligt med tillskott speciellt era Aldrig Vila tillskott.

    Tack på förhand 🙂

    • Pontus Ek

      Finns ett tidigare pwosnack någon vecka tillbaka när han förklarar de ”mamma är skeptisk mot tillskott” typ:)

      • Isak591

        aha nice tack så mycket ska kolla på det nu 🙂

  • Pontus Ek

    Name the song: ”As long as there’ll be music, we’ll be comin’ back again”

    Till frågan: Nova/gateway kombon som gymgrossisten kör, är den tillfällig bara eller kommer dom fortsätta köra de? För de är ett paket som är ett måste om man vill ha riktigt riviga gympass;)

  • Adam Häggblad

    Tjenare Micke!

    Jag är en kille på 20 år, och har hunnit varit aktiv på gymmet i snart 5 år, och går verkligen all-in.

    Med att jag bland annat ställt alkoholen på hyllan sedan en lång tid tillbaka.

    Men nog om det, jag har en fråga till dig.
    Vet du hur man kan träna upp sig i chins, på bästa sätt??

    För så fort jag hänger mig i chinsräcket nu, så känns det som om att jag skulle vara fastkedjad i golvet.. Och det har varit likadant enda sedan jag började på träna på gym,

    Det tar verkligen stopp med andra ord.
    Och jag är som sagt glad om jag bara kan göra ett par stycken.

    Jag nöter även mycket i latsdrag, då högreps och tungvikt varierar, lika så med brett -och smalt grepp.
    Sen kör jag även mycket kabel -och hantelrodd, och försöker köra mycket baksida axlar.

    Men det verkar ändå inte hjälpa..
    Vet du vad jag gör för fel, och har du några andra tips på övningar eller annat som kan hjälpa en?
    Så man iallafall kan göra ett tiotal chins i framtiden?

    Tack på förhand, och fortsätt med det ni gör!!
    Ni är en enorm inspiration!

    Mvh: Adam

  • Felicia

    Halloj Micke! 17-årig tjej från Norrland här. Tränar på gym 4 gånger i veckan och spelar innebandy en dag. Vill bygga mer muskler, men vill samtidigt inte lägga på mig mer fett utan tvärtom. Dock vet jag inte riktigt om det är optimalt för mig i så ung ålder att deffa.

    Vad tycker och tror du/ni? Vill minska i fett och öka i muskler – är jag för ung för detta? Bör jag äta mindre i min unga ålder?

  • Jerry

    Tjena Micke och Josef är snart 17 år och har gymmat ett tag. Jag tar proteinpulver efter passen men mamma är skeptisk mot tillskott och säger att det innehåller en massa farliga ämnen, ämnen som man inte riktigt vet vad det är och att det kan ta skada på inre organ. Min lärare sa även det till oss att de killar som tar tillskott bör sluta med det. Så nu till min fråga är tillskott farligt?

  • Tezz

    Hej Micke, Jag har en förfrågan snarare än en fråga. Jag skulle önska ett PWO-snack som är ”dedikerat” till överviktiga som vill komma igång med träning för att bli starka, må bra och därigenom också nå en hälsosammare vikt. Det jag skulle önska att du tog upp här är dels din syn på att till större del endast ägna sig på styrketräning för detta ändamål, att alltså inte satsa så hårt på cardio vilket annars är vad merparten av kraftigt överviktiga satsar sin energi till för att gå ner i vikt. Sen önskar jag även att du pratar om olika tillskott som kan vara till fördel vid detta och vad man ev. ska undvika.
    Bakgrunden till detta är då, kanske självklart, att jag själv är en kraftigt överviktig tjej som inte bryr sig om vad folk tycker om mig eller hur jag ser ut men jag har bestämt mig för att förändra mitt liv nu och bli hälsosam och ta hand om det tempel jag får förvalta under min tid här. Jag kollar sällan på vågen men jag vill bli stark, uthållig och må bra igen.
    Hoppas att du en dag har tid för detta 🙂 Tusen tack för all fantastisk kunskap och inspiration du och frugan sprider, ni är grymma!

  • Linus

    Hur ska man lägga upp träningen om man ska bli stark i styrkelyft?

  • Andreas

    Tjena Micke och Josef ! Får passa på att tacka för gateway och Nova ! Resulterade i ett nytt person bästa i bänk och marklyft ! Och vill gärna öka ännu mer i båda, vad är viktigt att tänka på i bänkpress tekniken förutom att ha kontroll på axlarna? Har ni några bra tips på hur man får en bra brygga osv ! Ni båda är grymma personer ! Borde finnas fler sköna typer som ni!

  • Nygga

    Tjena Micke.

    Har en fråga angående träningsupplägg.

    Va finns det för fördelar samt nackdelar med ett Tryck/Drag/Ben upplägg gentemot ett klassiskt upplägg så som bröst/triceps, rygg/biceps.. aah du fattar kanske vad jag menar.

    Själv kör jag ett träningsupplägg likt de förstnämnda, egentligen bara nyfiken på hur du ser på det.

    Sorry om frågan är svår att ge ett svar på.

    Hälsningar från Wärmland.

  • Felicia

    Halloj Micke! 17-årig tjej från Norrland här. Tränar på gym 4 gånger i veckan och spelar innebandy en dag. Vill bygga mer muskler, men vill samtidigt inte lägga på mig mer fett utan tvärtom. Dock vet jag inte riktigt om det är optimalt för mig i så ung ålder att deffa.

    Vad tycker och tror du/ni? Vill minska i fett och öka i muskler – är jag för ung för detta? Bör jag äta mindre i min unga ålder?

  • Wasp

    Tjo! Tack som fan för dina PWO-snack! Skitbra att titta på medans man gör maten innan gymmet. Men till min fråga, vad är din åsikt/dina tankar kring German Volume Training?

    Tack för mig!

    Dennis.

  • Fille Torebrink

    Tjena! Din PWO-snack är skit bra och inspirerande, jag är 18 år har gymmat nu i ett år för att komma o form efter för mycket spelande tidigare i min uppväxt;) jag är 207 cm och har växt snabbt vid en viss tid så mina ryggmuskler inte hunnit med och min fråga är om du har tips på hur man kan ”kötta” rygg och gärna axlar med typ övningar eller så?
    Tack för mig!

  • Tobias

    Tjena, har du nåt tips på hur/om man kan träna bort utstickande skulderblad? 🙂

  • filip

    Halloj micke undar om man kan träna bort trattbröst om det går ens? älskar din gateway och nova. mvh Filip 😀

  • Lukas

    Tjenare Micke, jag har en fråga angående acne, jag har under mina 1.5 senaste år fått väldigt mycket acne och då testade jag att ta en paus från tillskott och det visar sig göra susen, så jag undrar när man vågar ge sig på tillskott igen för jag känner absolut att det är en stor hjälp i min träning.

    Ha det gött!