3 TIPS

Det finns få saker jag tackat nej till så ofta i min karriär som ”kan du inte ge våra läsare 5 tips, 3 tips, 10 tips, 2 tips, 1 tips – för att uppnå X”.

Jag har alltid svarat att jag inte klarar av att komprimera ämnet till några punkter då jag själv brottas med rätt sätt att lösa uppgiften på dagligen.

Vad jag dock har märkt är att vissa behöver just en mumsbit med info för att få första sparken att landa pricksäkert i röven. Jag tänkte därför att jag delar upp mina punkter i tre inlägg gällande vad jag tycker är extremt viktigt för dels oerfarna samt folk som ”trillat ur” sin träningsmelodi. Här kommer del 1.

  1. FÖRVÄNTNINGAR

Föreställ dig att du ska skaffa en tatuering. Du har ingen aning om hur det går till bortsett från slutresultatet. När du funderar så kanske du känner att ”Det är nog bara en riktigt stark spritpenna som inte går att tvätta bort”. Du kanske pratar med andra o-tatuerare som svamlar om att ”det är nog ganska skönt tillochmed” och all den här informationen bygger upp din förväntning av besöket hos tatueraren.

Väl där så lägger du dig ner och den starka spritpennan börjar surra högt och skarpt. När tuschpennan nuddar din hud så är det som att någon bränner, sticker och skär dig samtidigt. Du flyger upp ur stolen, chockad och vansinnig och stormar ut ifrån salongen.

Ersätt nu tatueringen med träning, motivet med resultatet och smärtan med mjölksyran och träningsvärken så är vi ganska nära det största problemet många nybörjare springer in i. Det SKA kännas och det ÄR jobbigt. Resultatet är åtråvärt när du ser det på andra för du undermedvetet inser vilken disciplin personen besitter. Hur personen avstår från dålig mat och kliver upp för att gå sina promenader och klämmer in träning i det vanligt ganska så stressiga liv vi alla lever i.
Det är pga det här det är värdefullt. Om det var enkelt att bli vältränad skulle slutresultatet helt sakna värde. Klart det är skönt att vara frisk, leva längre men alla mår vi bra av att bära runt på ett diplom som visar klubbtillhörighet för de som faktiskt inte har något emot en portion taggtråd till frukost då och då.

Hur ser då detta ut i praktiken? Jo… Bestäm dig för att du ska kliva upp en timme tidigare varje vardag nu. Ställ larmet 1h tidigare och duka fram dina utomhuskläder (som du kan röra dig i). Gör i ordning allting på kvällen så det blir enkelt när alarmet ringer.
Larmet ringer, du kliver upp och klär på dig direkt och är ute genom dörren inom 5 minuter.

Här kommer din förväntning och inställning:

Om du är trött och sliten och svag så gör det ingenting. Det kanske till och med är just det du ska vara. Ju tröttare du är desto bättre. Mer mental styrka krävs för att träna när man verkligen inte vill. Det är en mental repetition för ditt psyke och bygger mental styrka som kan nyttjas till bra mycket mer än bara träning. Om du är mer trött än någonsin och ändå tog dig ut på morgonen så har du slagit PB i din mentala träning. Bra jobbat! 

 

HUR GÅR DET FÖR MATHIAS?

Min kära vän Mathias kör just nu detta som sitt enda krav. Han har inte fått någon som helst kost-justering än utan kliver endast upp 1h tidigare varje morgon för sin sk ”morgoncardio” precis likt den jag beskrivit ovan. Jag kommer inte mixtra med Mathias mat direkt utan vill se att vi kan få in en struktur här först innan vi stökar om för mycket i hans liv. För mycket kan slå bakut och då blir inget gjort i slutändan. Vi kommer nå vårt mål tillslut men vi når aldrig dit om Mathias känner att han ”misslyckas” direkt.

För ni som undrar vilka tillskott jag har Mathias på till sin kommande träning så är det endast våra egna grejer. Du hittar dem här:

AVLine

 

DOKUMENTERING

Jag har varit på möte ang att dokumentera den här resan för mig och Mathias lite proffsigare och likt Restless Industries som ni kanske såg på youtube förut. Jag vill inte sätta något datum men vi kommer börja inspelningarna asap och samla på oss lite episoder och släppa detta lagom till att ni verkligen behöver den där extra skjutsen. Fortsätt haka på nu så tar vi nästa del på nästa inlägg. Varje vardag, 1h tidigare. Let’s go!

AV OUT

  • Lottan

    Jag är på!!!!

  • Linus Malm

    Blir grymt att följa Mattes resa! Har också uppfattningen att för stora förändringar inledningsvis ofta gör större skada än nytta och för de allra flesta blir en kortvarig historia, även om det också finns de som kan vända på en dag och få det att hålla. Börja nånstans, jobba därifrån och introducera nya moment och mål allt eftersom 🙂

  • Martin Andreasson

    Helt rätt skrivet! för 3 år sedan bestämmde jag mig för att gå upp tidigare på morgonen (3 timmar före jag börjar jobba) för att dra till gymmet, alla sa att ”detta klarar du inte för dem andra som provat klarade inte detta”, sitter nu här 3 år senare och kör fortfarande samma grej, går upp klockan 5 varje morgon före jobbet och kör min 1-1,5timme gym träning. Detta ger mig mer tid med familjen på kvällar eller andra saker som man har planerat. Kan se mig själv i det ovan du skriver, vissa morgonar vill man helt enkelt dö för man inte har motivation eller är så trött. Men har aldrig hoppat över ett enda pass för det! det är som du säger man måste ta tag i sig själv! 🙂

  • Helen Johansson

    ska bli spännande att följa ert arbete, har precis själv börjat på gym kör för egen maskin och går efter en bok med Olga Rönnberg. styrka för kvinnor. i den lilla håla jag bor i så finns varken PT eller instruktörer på gymmet.
    Finns det någonstans på din blogg eller kan man följa här hur man tränar?